Tillbaka till blogg
kom igång med affärsidé för e-handel

Kom igång med en affärsidé för e-handel

digitalt företag ehandel print on demand skalbar ehandel

Du har bestämt dig för att starta din egna e-handel men vet kanske inte riktigt vilken affärsidé du ska satsa på än. Fördelen med e-handel och print on demand är att det finns något för alla. Om du bara börjar gräva så kommer du att hitta något som passar dig.


Print on demand ger dig oändliga möjligheter när det kommer till att hitta sin affärsidé och nisch. För att komma igång så kan du börja från olika vinklar, exempelvis med produkt, nisch eller design.


Börja någonstans och utforska vidare

För att göra det enklare kan det vara bra att börja i något hörn och sen arbeta sig inåt. Vilka är dina egna intressen? Vilka produkter dras du själv till? Vilken typ av design gillar du eller saknar du på marknaden?

 

Utgå från en produkt

Vet du någon produkt som du definitivt vill sälja? Bra! Då kan du börja här och jobba dig framåt. Kanske vet du att det är just posters du vill sälja, eller t-shirts eller kläder i olika former.

 

Utgå från en nisch

Har du redan nu en tydlig idé om vilken nisch du vill starta e-handel inom? Kanske älskar du allt som har med bröllop att göra, bohemisk inredning eller kläder för barn? Då kan du börja med din nisch och bygga vidare på idén härifrån.

 

Utgå från en design

Har du sett en riktigt snygg design som du inspireras av? Då kan du fundera på hur du kan skapa din egna variant av den och vilka produkter den skulle kunna tryckas på. Inspiration är A och O när du ska forma din affärsidé för e-handel och print on demand. Att inspireras av andra är ett bra sätt att landa i vad du själv vill skapa med dina egna produkter.

 

Affärsidén måste inte vara spikad för att börja

Att ta fram en affärsidé kan vara ett arbete som tar tid, och det är okej eftersom det lägger en stor del av grunden av din e-handel och allt annat därefter. Men att hitta en affärsidé behöver inte vara så svårt som du tror, oftast så lossnar ganska mycket bara du faktiskt sätter dig ner och tänker på det.

 

Din affärsidé måste inte vara spikad för att komma igång med e-handel, det är oftast något som du växer in i längs vägen. Oavsett om du redan nu har en tydlig bild av din affärsidé, eller om du inte alls känner dig säker, så kommer du oavsett utgångsläge att forma och definiera den under resans gång. Det här är en process som är levande och som stöps ”as you go” när du tar fram dina produkter och din e-handel.

 

Börja med dig själv

För att komma vidare med din idé så är det bra att väva in dig själv i den och fundera på vad du själv faktiskt drömmer om och skulle vilja arbeta med. Vilket varumärke är det du vill bygga och representera? Vad skulle du vara stolt över att sälja i din butik? Vilka produkter skulle du själv vilja handla?

 

När jag startade Newbie Print så var jag min egna kund eftersom jag tog fram produkterna jag själv saknade på marknaden. Det gjorde att jag kunde sitta på båda sidor om min e-handel både som e-handlare/kreatör och som kund. Det gör det både enklare och roligare att designa egna produkter.

 

Du behöver inte ha allt klart och ”skrivet i sten” för att komma igång, så fort du har en grundidé att bygga vidare på så är mitt tips att ta steget och komma igång med din e-handel och print on demand eftersom stor del av utvecklingen sker i samband med att du praktiskt sitter ner och skapar din e-handel.

 

Med andra ord kommer du aldrig till det läget så länge du bara låter det vara ett tankefrö. En tanke är bara en fantasi, att faktiskt sitta ner och ta första steget till e-handel är vad som gör det till din verklighet.

 

Några frågor som du kan börja ställa dig själv:

✅ Vad gillar du? Vad av det du gillar kan omsättas till en produkt som du kan tjäna pengar på?
✅ Vilka produkter skulle du vilja trycka egen design på?
✅ Vilken design och stil gillar du?
✅ Vill du sälja personligt anpassade produkter eller inte?

 

Att hitta din perfekta affärsidé handlar om att hitta en sweetspot där du träffar mittpunkten av:

🍭 Vad du gillar
🍭 Vad andra efterfrågar
🍭 Vad du kan tjäna bra pengar på

 

När du hittar din sweetspot så kan du bygga vidare på det. Det lägger också en grund för produkter som du själv älskar och lättare kan marknadsföra, att öka din försäljning genom att efterfrågan på marknaden redan finns samt att säkerställa att du tjänar en bra vinst på varje såld produkt.

 

Forma och validera en lönsam och efterfrågad affärsidé

Allt det här går vi igenom i kursen POD Business Framework eftersom det är vitalt att bygga vidare på en efterfrågad och lönsam affärsidé för att faktiskt lyckas med e-handel. Din affärsidé påverkar hela ditt utfall med e-handel så därför vill du investera tid och energi i att bygga rätt idé.

 

Personlig support av en expert

Har du en affärsidé för e-handel som du vill förverkliga? Eller behöver du hjälp att komma på och validera en stark affärsidé och samtidigt ha tillgång till ett personligt bollplank av någon som gjort hela den här resan?

Då är kursen POD Business Framework allt du behöver.
Vi ses i kursen! ☀️



Missa ingenting 🙌

Ta del av exklusivt innehåll i nyhetsbrevet och lär dig ännu mer om e-handel, print on demand och digitalt företagande.

Dina uppgifter hanteras ansvarsfullt. 💛