
Lönsamma produkter för e-handel
Att starta e-handel är superkul och gör att du kan arbeta hemifrån och tjäna pengar på dina egna produkter. Men vad många inte tänker på är hur viktigt och avgörande det är att bygga ett lönsamt sortiment med lönsamma produkter. Det här är något du måste ha med dig när du tar fram dina produkter.
För att en produkt ska vara lönsam så måste du tjäna mer på att sälja den än det kostar dig att ta fram den, du måste gå med vinst på produkten. Vinstmarginalen är otroligt viktig och ju bättre den är desto mer kan du tjäna för varje såld produkt.
Din vinstmarginal är viktig
Med en bra vinstmarginal kan du tjäna mer pengar på en lägre volym sålda produkter. Kort sagt så handlar vinstmarginalen om hur mycket du får ut av att sälja produkten till din kund. Den är viktig att hålla koll på och gör också att du kan räkna på hur mycket du behöver sälja för att generera en viss intäkt.
I Newbie Print har jag satt en minimum-gräns för mina vinstmarginaler eftersom jag vill bygga ett smart sortiment där jag kan tjäna mer på en lägre volym. Det här är en av strategierna jag lär ut i kursen POD Business Framework. Om en produkt inte uppnår en viss vinstmarginal så tar jag inte in den i mitt sortiment eftersom för låga vinstmarginaler skulle bygga en större volym av tid för mig att hantera och innebära en lägre intjäning för mer investerad tid.
Hur får du en bra vinstmarginal på din produkt?
Att få till en bra vinstmarginal och därmed lönsamhet på en produkt är något som måste göras i flera steg. Det handlar om att få till helheten kring produkten och erbjudandet, inte bara själva designen. Du måste passa in produkten i ett större pussel.
Att ta fram en produkt och sen prissätta den är inget som du skjuter från höften, du måste ha gjort läxan med att researcha marknaden, konkurrenter och estimerat en rimlig prisbild kring produkten. När du sen jobbar med din design så kan du designa för att möta priset eller för att höja det ytterligare genom att skapa ett högre värde.
Designa produkter som inte kan jämföras med konkurrenternas
I kursen POD Business Framework lär jag ut en strategi som jag byggt mina egna produkter på, en ”no competition” strategi. Det grundar sig i att skapa en unik idé som inte kan jämföras med något annat på marknaden. När du lyckas med det här så kan potentiella kunder inte längre gå på pris och vem som är billigast, utan kan istället bli villiga att betala lite extra för att få just det du erbjuder och som dom inte kan få tag på någon annanstans.
När dina produkter är ”no competition” så är det också lättare att bygga ett ännu starkare varumärke och höja sina priser. Det här lägger också en bra grund och gör det enklare för dig att ta in ytterligare fler produkter där varumärket höjer priset.
Det måste finnas en efterfrågan på produkten
Trots att lönsamhet är otroligt viktigt för dina produkter så spelar det ingen roll hur lönsam en produkt är om den inte säljer. Även om din vinstmarginal skulle vara helt galet bra så hjälps det inte om du ändå inte lyckas sälja produkten.
För att kunna sälja produkten så måste du ha gjort ett gediget grundarbete och veta vilken marknad du riktar dig mot, vilken efterfrågan du ska möta, vem det är du ska sälja till och hur du säljer produkten. Allt det här går vi igenom i modulerna Affärsidé, Målgrupp, Design och Strategisk marknadsföring på Instagram i kursen POD Business Framework.
Det här är varför du sällan kan lyckas med e-handel och print on demand om du bara löser vissa bitar, googlar eller gissar dig fram. För att verkligen lyckas så måste du ha en röd tråd genom allt du gör så att din strategi kan vara stark och lönsam rakt igenom. Det finns inga genvägar, du måste bygga alla bitar med omsorg och rätt strategi för att lyckas med din e-handel.
Bygg lönsamma produkter med ett färdigt ramverk
Kursen POD Business Framework innehåller inte bara praktiska kunskaper i hur du bygger e-handel, jobbar med print on demand eller marknadsför dig på Instagram. Kursen bildar även ett helt ramverk som innehåller alla de viktiga bitarna som du behöver för att ta fram lönsamma produkter som säljer.
Framgångsrika e-handlare gissar sig inte fram, det här är en stor skillnad mellan den som arbetar strategiskt utefter en tydlig plan jämfört med den som sitter hemma och försöker googla sig till lösningarna på framgångsrik e-handel.
Att gissa dig fram kommer resultera i ett otydligare erbjudande som blir svårare att sälja och det i sin tur gör att det tar ännu längre tid för dig att lyckas med din e-handel. Om du verkligen vill lyckas så investerar du istället i beprövade strategier och ramverk som lär dig bygga en stark helhet, och det är just det du får i kursen POD Business Framework.
Kursen levereras direkt efter genomfört köp och du får tillgång till kursportalen med alla moduler och lektioner. Du slipper googla, gissa, göra fel och kan snabbare komma igång med att tjäna pengar på e-handel istället.
Missa ingenting 🙌
Ta del av exklusivt innehåll i nyhetsbrevet och lär dig ännu mer om e-handel, print on demand och digitalt företagande.
Dina uppgifter hanteras ansvarsfullt. 💛