Tillbaka till blogg
optimera din e-handel för försäljning

Optimera din e-handel för försäljning

ehandel konverteringsoptimering strategisk marknadsföring

Slänga upp en e-handel och sen är allt frid och fröjd? Nej tyvärr, det fungerar inte så. En e-handel kan vara riktigt lätt att handla i eller riktigt svår att handla i. Vilken av dom vill du helst sälja dina produkter i?


Vad menas egentligen med en optimerad e-handel? Jo, att den sänker trösklar till ett köp. En e-handel som är optimerad för konvertering (köp) är lätt att handla i. Ju lättare din e-handel är att använda, navigera och förstå desto lättare blir det för din kund att ta sig genom kassan. 

 

Användarvänlighet

Har du någon gång gått in i en onlinebutik och upplevt den svår att handla i? Kanske är bilderna diffusa, texterna för små eller så hittar du inte den informationen som du letar efter. Allt det här gör det svårare för dig att genomföra ett köp, eller ens ha lust till att handla.

 

Om du däremot besöker en onlinebutik som du snabbt och lätt förstår hur den fungerar och kan navigera i så ökar det chansen till att du vill handla i den butiken. Tänk dig att du hittar det du söker efter snabbt, får en tydlig bild och förståelse över produkten och förstår precis hur lång tid det tar att få den skickad hem till dig. Du vet också vad kostnaderna blir och vem som står för frakten. Du känner dig trygg.

 

Användarvänlighet handlar om att tydligt kommunicera och servera viktig information till din besökare i butiken. Om din besökare har svårt att hitta det hon letar efter så måste hon mejla dig och fråga eller i värsta fall så struntar hon i det för att det tar för mycket tid.

 

Om du istället har en butik som är lätt att förstå, som ger henne all den viktiga informationen som svarar på hennes frågor så kan hon både snabbare och lättare ta sig till kassan, utan att behöva drabba dig med frågor.

 

En optimerad e-handel jobbar åt dig 

En optimerad e-handel arbetar åt dig i din frånvaro, det gäller inte bara för när ett köp genomförs utan för allt annat också. De flesta av dina besökare är inte beredda att handla första gången dom besöker din butik, dom vill botanisera runt och bekanta sig med dig först. För att kunna göra det och bygga upp ett eventuellt köp så måste din besökare få svar på vissa frågor först.

 

Vanliga frågor är:

🤔 Vilka produkter finns att välja mellan?
🤔 Vad kostar det?
🤔 Hur lång är leveranstiden?
🤔 Vad kostar frakten?
🤔 Kan jag lita på den här säljaren?

 

Ju bättre du kan svara på alla frågorna desto lättare blir det att leda dina besökare mot ett köp. I förlängningen innebär det att ju bättre optimerad din e-handel är desto smidigare jobbar den åt dig med att driva försäljning.

 

Konverterande e-handel

I kursen POD Business Framework ägnar vi en hel modul åt att bygga upp din e-handel. Vi går igenom vad som måste finnas med i en e-handel men också hur du optimerar butiken för att lättare kunna sälja.

 

När du driver en e-handel så är det viktigt att jobba med konverteringsoptimering, alltså att optimera för att öka antalet köp (din försäljning). Det här görs bland annat i din digitala butik eftersom det är här som själva konverteringen (köpet) sker. 

 

POD Business Framework är en bred kurs som inte bara lär dig hur du startar en e-handel utan hur du gör den smart och hållbar också. Med andra ord så krävs mer än att praktiskt bara gå live med sin butik, du måste göra den konverterande också.

 

Vill du lära dig att bygga en smartare e-handel som är optimerad för att leda dina besökare till ett köp? Då är det hög tid att komma igång med kursen POD Business Framework som innehåller allt du behöver. Dessutom har du mig som ditt personliga bollplank. 


Missa ingenting 🙌

Ta del av exklusivt innehåll i nyhetsbrevet och lär dig ännu mer om e-handel, print on demand och digitalt företagande.

Dina uppgifter hanteras ansvarsfullt. 💛