Guide: Så fungerar print on demand
E-handel och print on demand är en oslagbar kombo
Har du hört talas om dropshipping? Dropshipping ger dig som säljare möjlighet att sälja produkter utan att behöva köpa in och lagerhålla dom innan försäljning. Dropshipping-leverantören hanterar dina produkter och skickar dom till din kund så att du slipper. Du behöver därför inte investera i lagerlokaler eller varor utan kan istället fokusera på att utveckla företaget och försäljningen.
Print on demand är en vassare variant av dropshipping där du kan sälja dina egna produkter. Din digitala design kan tryckas på massor av olika produkttyper och du äger din vinst själv, plus att du sätter dina egna priser.
Kortfattat kan man säga att du:
- Slipper massor av risk
- Snabbare kan komma igång
- Sparar massor av tid
- Kan skapa ett grymt sortiment
- Kan tjäna mer på produkten
- Äger dina egna produkter
Framtidens e-handel med print on demand
Om jag hade vetat vad jag vet nu så hade jag börjat med print on demand direkt 2019. Ärligt talat skulle jag aldrig sälja fysiska produkter på något annat sätt än med POD Business, alltså med egen e-handel och hjälp av print on demand.
En e-handel som drivs med hjälp av print on demand blir både kreativt fri och väldigt lätt att sköta. Du kan jobba helt digitalt när och var du vill, du blir fri.
En annan stark fördel med print on demand är att du kan sälja personligt anpassade produkter, det gör jag i min egna butik Newbie Print. Personligt anpassade produkter är ett segment som kommer fortsätta växa kommande år och som det kommer finnas goda chanser till att tjäna pengar på då det redan finns och kommer att finnas en ökad efterfrågan av det. Mitt tips är att rikta in dig på personligt anpassade produkter i en POD Business.
Hur jag använder print on demand
Vardagen i mitt företag är otroligt smidigt tack vare print on demand. I perioder när jag haft ont om tid så har jag ändå kunnat driva företaget tack vare att jag jobbar snabbt och smidigt helt digitalt. Jag har även tagit med mig företaget när jag rest.
Varje order tar 5 minuter för mig att hantera vilket gör att jag lägger minimalt med tid på att hantera beställningar i butiken. Det här har jag säkerställt tack vare ett smart arbetsflöde, det lär jag dig också i kursen POD Business Framework.
Mitt flöde ser ut enligt följande:
✅ Kunden gör ett köp i min e-handel
✅ Jag tittar på detaljerna i beställningen
✅ Jag designar min färdiga designmall efter kundens detaljer och sparar ut en tryck-redo fil
✅ Jag loggar in hos min print on demand leverantör och beställer produkten
✅ Jag markerar beställningen som klar i min e-handel
Färdig! 🎉
Min arbetsinsats för att mina kunder ska få sin produkt är väldigt enkel eftersom allt är förberett och jag knappt gör något själv. Jag förbereder mer eller mindre bara den digitala designen.
Fler kan dra nytta av print on demand
Jag har jobbat med e-handel i flera år och jobbar dagligen med butiker till flera tusen e-handlare. Jag har både gjort resan med att ensam bygga upp en e-handel och har även jobbat på insidan av en e-handelsplattform med både produkten, marknadsföring och att hjälpa e-handlare.
Två saker som förvånade mig var:
- E-handlare i Sverige vet inte om att print on demand finns
- Jämfört med andra e-handlare så har jag aldrig problem i min butik
För mig är det vardag att driva en enkel e-handel men genom att jobba med andras butiker har jag lärt mig vilka problem som kan uppstå när man inte jobbar med ett smart sortiment.
Det print on demand framförallt gör är att avlasta och ta bort arbete. Det innebär att din e-handel inte har behov av lagerhantering och logistik-kopplingar eftersom allt sånt sköts via din leverantör. Vardagen i din butik blir tekniskt väldigt lätt att hantera, om du bara visste vad skönt det är.
Hur bygger jag en smart e-handel?
Om du någon gång har funderat på egen e-handel så förstår jag det. E-handel har otroliga fördelar, du kan komma igång snabbt och sälja både smart och lönsamt. E-handel är ett riktigt bra sätt att starta ett företag på, eller att förändra en redan befintlig verksamhet. Men trots alla fördelar så kan även en e-handel bli fel om du inte bygger på rätt sätt. Det kan bli kostsamt och leda till att du ändå inte lyckas.
Ett första steg som jag råder dig till är att bygga en smart grund. Ju smartare grund desto lättare är det att lyckas, det här underskattar många e-handlare. Att bygga upp en e-handel eller designa en produkt kommer inte att vara din största utmaning. Du behöver inte vara grafisk designer eller tech-savvy för att göra det, vilket många tror.
Vad du däremot måste ha är en strategi. En strategi för din affärsidé, för dina produkter, för din målgrupp och för din marknadsföring. Allt det där som inte syns men som är hjärtat i ditt företag för att göra det lönsamt. Det är vad som kommer avgöra om du lyckas eller inte och det här missar tyvärr många.
Så, hur gör jag då?
Om du har massor av tid och vill gissa dig fram så kan du absolut googla dig fram och få upp en e-handel, du kan även lösa hur du designar en produkt. Men det som kommer avgöra hur det går är hur du syr ihop allting och om du fått med alla pusselbitar, framförallt om din strategi är genomtänkt. Risken om du skjuter från höften, eller missar något, är att det istället blir en dyr hobby där du inte säljer något.
Om du vill spara tid och få med alla viktiga pusselbitar så är kursen POD Business Framework något för dig. Förutom att kursen praktiskt lär dig hur du bygger en e-handel, designar produkter för print on demand eller arbetar med marknadsföring så lär du dig också det allra viktigaste för att lyckas: strategin bakom dina val och ditt erbjudande. Kursen innehåller allt du behöver samlat på ett ställe så att du snabbare kan lyckas.
Kom igång redan idag och bygg en e-handel som jobbar åt dig. Kursen levereras direkt efter genomfört köp och du har tillgång till mig för personlig support över mejl de första 12 veckorna.
Missa ingenting 🙌
Ta del av exklusivt innehåll i nyhetsbrevet och lär dig ännu mer om e-handel, print on demand och digitalt företagande.
Dina uppgifter hanteras ansvarsfullt. 💛