Tillbaka till blogg
Starta e-handel med print on demand

Starta e-handel med print on demand

dropshipping e-handel print on demand

Starta en smartare e-handel med print on demand

Med print on demand kan du som digital entreprenör designa dina egna produkter och sälja smart med hjälp av dropshipping. Print on demand innebär att du jobbar med en leverantör som trycker, packar och skickar dina produkter till din kund. Med digital design så kan du designa egna produkter smidigt genom print on demand.

 

Kreativ dropshipping i egen e-handel

E-handel har enorma fördelar. Framförallt är det en affärsmodell som gör det möjligt att tjäna pengar mer passivt och automatiserat dygnet runt, oberoende av var du är eller vad du gör. Att driva en egen e-handel och kombinera det med print on demand dropshipping är en kalasbra kombo!

 

Vilka möjligheter ger print on demand?

Print on demand innebär att du kan trycka din egna digitala design på white label produkter, och att din print on demand leverantör trycker, packar och skickar produkten åt dig till din kund. Det är en variant av dropshipping där du sparar massor av tid och ousourcar delar av arbetsflödet. Det i kombination med en egen e-handel gör att du kan sälja dygnet runt utan att hålla något eget lager. Du blir oberoende av tid och plats och kan jobba helt digitalt.

 

Vad kostar det att starta e-handel med print on demand?

Det beror på din situation, dina ambitioner och vilka resurser du har. Men print on demand är en kostnadseffektiv lösning som både minimerar risker eftersom du slipper köpa in ett eget lager samt att det inte kostar så mycket att komma igång. Den stora kostnaden är snarare den tid du behöver lägga ner och investering i rätt kunskap. Med rätt kunskap kan du validera en efterfrågad och lönsam affärsidé för print on demand som gör det lättare för dig att komma igång och sälja.


En färdig e-handelsplattform kostar några hundralappar per månad att hyra. Det är det absolut värt eftersom du då får en färdig plattform som innehåller alla viktiga delar i en e-handel. Du slipper drifta tekniken och kan jobba smidigt genom att "hyra" plattformen för en kostnad varje månad.


Print on demand innebär att du köper in dina produkter "on demand" och i exakt mängd först efter att du sålt varan i din butik (e-handel). Exempel: en kund köper en poster i din butik. När beställningen är gjord så köper du sen in postern via din print on demand leverantör. När du jobbar med print on demand så garanterar du alltså först försäljningen, först därefter köper du in produkten åt din kund. Det här är fördelen med att inte hantera något eget lager och jobba med dropshipping. Du köper exakt den volym du behöver och minimerar slöseri. Det här sparar pengar.

 

Vilka plattformar, leverantörer och verktyg ska jag använda?

Det finns flera olika plattformar, leverantörer och verktyg på marknaden. Vilken som är rätt för dig beror lite på vilka förkunskaper du har, dina ambitioner och preferenser. I kursen POD Business Framework lär jag ut i de verktyg och plattformar jag använder, men du är inte låst till att välja samma som mig. För att bygga en egen e-handel använder jag den svenska e-handelsplattformen Abicart, för print on demand använder jag Gelato och för att skapa digital design använder jag Adobe Illustrator.


Vad du vill använda är upp till dig, väljer du något av det jag använder så får du en fördel i kursen. Men du är absolut inte låst till att välja samma som mig. Jag går också igenom vilka olika alternativ det finns så du lättare kan hitta det som passar dig. När det gäller design så visar jag också verktyg som både är enkla och mer avancerade så att du kan hitta den nivå som är rätt för dig.

 

Måste jag vara proffs på digital design för att designa produkter med print on demand?

Absolut inte. Det finns supernekla verktyg att skapa digital design i, Canva är ett exempel. Men om du tänker designa i Canva eller liknande program där du använder färdiga grafiska element som någon annan äger så är det viktigt att du känner till hur du ska jobba i verktyget och vad som är tillåtet. Det går vi igenom i kursen POD Business FrameworkVi går även igenom upphovsrätt och vad som är bra att tänka på när du designar.

 

Jag har ingen affärsidé än, kan jag ändå gå kursen?

Absolut. Även om du har en affärsidé redan nu så måste du ändå validera den och säkerställa att den är efterfrågad, lönsam och unik. Med andra ord så är det fortfarande ett arbete kvar att göra innan du är redo att gå live med din butik. Om du inte har någon idé alls så är det också okej eftersom vi i kursen går igenom källor till inspiration, viktiga byggstenar för en lyckad affärsidé och hur du ska tänka när du formar den. Du behöver inte ha en färdig affärsidé för att gå kursen, tvärtom så kan du ta fram din idé under kursens gång. Det är bland det första vi gör i kursen.

 

Jag är inte teknisk, kan jag ändå driva e-handel?

Kan du använda sociala medier och mobilt bank ID? Då kan du driva en e-handel. Faktum är att e-handelsplattformar idag är såpass användarvänliga att de flesta kan driva en egen e-handel. Jag har pratat med alla möjliga typer av e-handlare: tekniska, otekniska, unga, gamla osv. Jag har pratat med e-handlare som är 60+ och 80+ år gamla, kan dom så kan du.


I kursen så ägnar vi en helt egen modul åt att bygga e-handel. Då går vi bl.a igenom vad en e-handel måste innehålla, olika betallösningar och hur du optimerar din e-handel för att generera mer försäljning.

 

Jag vill komma igång snabbt

Det enda jag ångrar med e-handel och print on demand är att jag inte började tidigare. Jag förstår verkligen om du vill komma igång så snabbt som möjligt och börja tjäna pengar smartare och mer passivt, oberoende av tid och plats.


Mitt bästa tips är att investera i kunskap och mitt färdiga ramverk som jag lär dig i kursen POD Business FrameworkDet är inte bara ett färdigt ramverk som snabbare tar dig framåt, det är också en kraftfull kurs som innehåller alla de viktiga bitarna som tar flera år att lära sig annars.


Bland annat lär du dig att validera en efterfrågad och lönsam affärsidé, hur du förstår din målgrupp, hur du designar lönsamma produkter med bra vinstmarginaler, hur du bygger en e-handel, hur du tar fram en digital strategi för att driva trafik och försäljning samt hur du marknadsför dig på Instagram.


Om du verkligen vill lyckas med e-handel och print on demand så ser du till att bygga en stabil och stark grund, det kommer spara dig tid och göra att du snabbare kan lyckas med e-handel och tjäna mer pengar.



Missa ingenting 🙌

Ta del av exklusivt innehÄll i nyhetsbrevet och lÀr dig Ànnu mer om e-handel, print on demand och digitalt företagande.

Dina uppgifter hanteras ansvarsfullt. 💛