Strategisk marknadsföring på Instagram
Att starta en e-handel kan delas upp i två faser: uppbyggnaden och vardagen som kommer när uppbyggnaden är klar. I den första fasen fokuserar du på att komma på rätt affärsidé, ta fram dina produkter och att rent praktiskt bygga upp din e-handel.
När allt det här är klart och du är redo att gå live med din butik så börjar nästa fas: att driva försäljning. Hela grundidén med att starta en e-handel handlar om att börja tjäna pengar på ett smartare sätt och själva uppbyggnaden är ett arbete som bara görs en gång om den görs på rätt sätt, sen kan din e-handel jobba åt dig.
Men vad händer när du lanserat din butik? Hur ska dina kunder hitta dig? Hur ska du börja sälja dina produkter och tala om för världen att dom finns? Det är nu vardagen i din e-handel börjar och den handlar om marknadsföring.
Jag hade aldrig lyckats så bra med min e-handel om jag inte arbetat strategiskt med min marknadsföring. Strategisk marknadsföring på Instagram tog mig mycket snabbare framåt.
Marknadsföring är ditt största fokus i vardagen
Låt oss säga att du kommit på en kalasbra affärsidé, tagit fram grymma produkter och byggt en snygg e-handel. När du kommit hit så har du kommit långt, men det här räcker inte för att bygga en e-handel som du tjänar pengar på. För att kunna generera en inkomst med din e-handel så kräver det att du vet hur du ska arbeta med marknadsföring. Det kvittar hur bra dina produkter och e-handel är för om du inte lyckas sälja så kommer du inte att tjäna några pengar.
Att jobba med marknadsföring är det som tar mest tid i vardagen med en e-handel. När du bygger en e-handel med produkter via print on demand så har du redan designat loss massor av din tid tack vare smarta flöden där du slipper hantera lager eller producera dina produkter själv. Det här gör POD Business otroligt kraftfullt eftersom du får tillbaka din tid.
Så, vad ska du använda den tiden till? Din marknadsföring såklart! Varje morgon när du vaknar så ska ditt första och viktigaste fokus vara att driva försäljning så att du kan tjäna pengar på e-handel.
Effektiv marknadsföring
För att kunna driva försäljning så krävs mer än bara bilder och text, det kräver strategi och förståelse av målgruppen. Det är lätt att fastna i ett inifrån perspektiv med sitt content, när det istället lönar sig mer att alltid sätta din målgrupp först. Men för att kunna göra det så måste du först förstå den.
Vem är din kund? Vad värderar hon? Vad är viktigt för henne och vilka frågor funderar hon på? När du väl doppar tårna i marknadsföring så inser du att det är ett levande arbete som till stor del handlar om att lära sig om målgruppen du ska sälja till. Det här vet jag eftersom jag i flera års tid studerad min egna målgrupp för Newbie Print. Det är också orsaken till att jag byggt en helt egen modul för ”Målgrupp” i kursen POD Business Framework.
Att på riktigt förstå värdet i produkten du säljer och pussla ihop det med förståelsen av personen i din målgrupp kan göra underverk för din försäljning. Men för att komma dit så behöver du veta var du ska titta och hur du kan samla data för att lära dig.
Att driva e-handel handlar om marknadsföring
För att bli en framgångsrik e-handlare så behöver du lära dig att marknadsföra. Du behöver identifiera och förstå din målgrupp, det här är A och O när du ska jobba med marknadsföring. Eftersom marknadsföring är det som kommer ta mest tid i vardagen med din e-handel så betyder det att det är här som du kommer spendera mestadels av din tid efter att du byggt upp din butik.
Du behöver förstå:
⚡️ Vem ska jag prata till?
⚡️ Varifrån ska jag driva trafik?
⚡️ Vilka är mina mål?
⚡️ Vad är drivkrafter hos min målgrupp?
⚡️ Hur skapar jag content som säljer?
Förståelsen för digital marknadsföring, digital strategi och sin målgrupp är vad som skiljer en vass e-handlare från en medioker. Förutom dina produkter så är det här du kan skilja dig mot konkurrenter på marknaden.
Att på riktigt förstå sitt erbjudande, sin målgrupp och hur du skapar marknadsföring som konverterar (genererar köp) är vad som kommer påverka hur snabbt du lyckas med din e-handel men ändå är det så många som missar det här och tror att försäljning kommer av sig själv.
Om du snabbare vill börja tjäna pengar i din e-handel så behöver du lära dig smart och effektiv marknadsföring eftersom grymma produkter aldrig kan lyfta din försäljning ensamt. Du måste lära dig att driva den försäljningen.
Starta e-handel, sen då?
Har du planer på att starta e-handel? Eller är du redan igång? Då behöver du ha en plan för hur du ska marknadsföra dina produkter när du går live med din butik eftersom det här avgör din försäljning.
Att starta e-handel är mycket mer än att bara ”starta”, det är ett maraton. Därför är det viktigt att både förstå hur du tar dig igenom uppbyggnadsfasen av din e-handel och vardagen som blir i den efteråt. Uppbyggnaden är ett viktigt skede men det som kommer vara det du spenderar din tid på när det är klart är vardagen, och den vardagen handlar övervägande om marknadsföring.
Att starta e-handel är ett maraton. Det räcker inte bara med att få upp en butik för att lyckas, om du verkligen vill lyckas så behöver du även veta hur du arbetar med din marknadsföring på att strategiskt sätt som leder mot dina mål - att tjäna pengar. Ju starkare helhet du får både i uppbyggnaden av din e-handel och i vardagen med din marknadsföring desto mer kommer du att kunna tjäna. Den här helheten är precis vad jag tagit fram i kursen POD Business Framework så att du garanterat får med alla viktiga pusselbitar och faktiskt kan lyckas med din e-handel.
I modulen ”Strategisk marknadsföring på Instagram” lär jag ut de strategier som jag byggt min egna Instagram-kanal på. Instagram är en fantastisk kanal att jobba med marknadsföring på som e-handlare och jag har endast på denna kanal drivit försäljning för över 1 miljon kronor.
Vill du både lära dig hur du bygger en e-handel, tar fram lönsamma produkter och säljer dom med strategisk marknadsföring? Då är POD Business Framework den enda kurs om ramverk du behöver för att starta e-handel.
Missa ingenting 🙌
Ta del av exklusivt innehåll i nyhetsbrevet och lär dig ännu mer om e-handel, print on demand och digitalt företagande.
Dina uppgifter hanteras ansvarsfullt. 💛