Vanliga frågor: e-handel och print on demand
Innan du tar steget med egen e-handel så snurrar massor av frågor i ditt huvud. Det är helt normalt men kan ibland väcka både oro och rädsla inombords, det kan vara svårt att ta det där sista steget som gör drömmen om e-handel till verklighet.
Men så fort du kommer över den där tröskeln så kan magi ske. För vad som faktiskt är det allra viktigaste är att börja, att våga ta det där steget. För att hjälpa dig sortera tankarna så reder jag ut ett gäng frågor här nedan.
Hur fungerar print on demand?
Print on demand (POD) är en variant av dropshipping som gör att du som e-handlare kan sälja produkter med din design på utan att behöva köpa in ett lager. Det betyder att e-handlare enkelt och till en låg kostnad kan komma igång, samtidigt som du sparar massor av tid eftersom du slipper trycka, packa och skicka produkten till kunden.
Hur kommer jag på en affärsidé för print on demand?
En vinnande idé för e-handel och print on demand är både lönsam och efterfrågad. Det här lägger vi stort fokus på i modulen "Affärsidé" i kursen POD Business Framework. Din affärsidé är din allra viktigaste grundsten och den formar allt annat du gör.
En riktigt bra idé kan också göra att du säljer både snabbare och mer, därför går vi igenom hur du identifierar din idé och gör den lönsam. Du behöver inte ha en idé klar för att börja med kursen.
Vilken print-on-demand leverantör ska jag välja?
En som har rätt produkter för dig och som du känner linjerar med dina mål. Är produktutbudet viktigast, priserna eller är det viktigt med ett stort globalt nätverk för försäljning utomlands?
I modulen "POD leverantör" går vi igenom olika leverantörer och vad du ska tänka på när du väljer en.
Vilka produkter ska jag sälja med print on demand?
Jag förespråkar produkter som är lättare att få en högre vinstmarginal på, så kallade "high profit margin" produkter. Exempel på det kan vara posters och t-shirts.
En högre vinstmarginal gör att du kan tjäna mer pengar på varje såld produkt, och därmed på en lägre volym.
Jag tycker du ska bygga ett smart sortiment som inte kräver stora volymer eller mer tid av dig att hantera. Det här kikar vi på genomgående i hela kursen eftersom målet är att bygga smart och lönsamt.
Vem säljer jag mina produkter till?
Även om det låter självklart så är det långt ifrån många e-handlare som förstår sin målgrupp, det här kan du använda till din fördel.
I modulen "Målgrupp" fokuserar vi på att förstå målgruppen du ska sälja till eftersom en högre förståelse gör att du kan skapa mer träffsäker marknadsföring, ergo: öka din försäljning.
Hur kan jag ta fram digital design för print on demand?
Det finns olika sätt att ta fram digital design för dina produkter. Två vanliga verktyg att jobba i är Canva och Adobe Illustrator.
Canva är perfekt för nybörjare eller dig som vill jobba snabbt med färdiga grafiska element. Adobe *Illustrator passar dig som vill jobba med vektorgrafik och har lite mer förkunskaper om digital design.
I modulen "Design" går vi bland annat igenom olika sätt att skapa design, hur du hittar inspiration, vad som gäller för upphovsrätt och specialtillverkade produkter samt vikten av att skapa något unikt.
Hur sätter jag rätt pris på mina produkter?
Att sätta rätt pris på din produkt omfattar att både researcha marknaden, analysera dina konkurrenter och att väga in hur unik din produkt är. Din produkt måste självklart också vara lönsam och ha en bra vinstmarginal. Det här jobbet gör vi i modulen "Prissättning och marginaler".
Hur bygger jag en e-handel?
Om du någonsin känt en teknik-rädsla över att det är svårt att bygga en egen e-handel så kan jag lugna dig direkt och säga: det fixar du också! I modulen "Konverterande e-handel" lär du dig hur du bygger upp innehållet i en e-handel och hur du optimerar det för att öka chanserna till försäljning (konvertering).
Jag lär ut i den svenska plattformen Abicart som jag byggt min egna butik i och även supportat andra e-handlare i. Du väljer själv vilken plattform du vill använda, men mitt tips är att välja Abicart eftersom det är en prisvärd plattform som är känd för att vara användarvänlig.
Vad kostar det att starta e-handel?
Det beror helt på dina ambitioner och mål, men en sak är säker: att starta e-handel med print on demand är otroligt kostnadseffektivt. POD sänker dina uppstartskostnader avsevärt och framförallt dina risker.
I modulen "Kostnader och budget" går vi igenom olika typer av kostnader och jag visar dig även alla mina egna kostnader. Eftersom det är så individuellt vad dina mål och ambitioner är, samt vad du tänkt köpa in, så finns det inget rakt svar på den här frågan. Därför dyker vi ner i det i den här modulen så du kan sätta en budget.
Hur jobbar jag smidigt med min e-handel?
Effektivisering is my middle name och självklart vill jag att du också arbetar smart. Att jobba smidigt gör att du sparar tid, den tiden kan du lägga på att sälja mer produkter och att sova gott om natten.
Mitt arbetsflöde går på autopilot och krånglar aldrig eftersom jag byggde det smart från början. I modulen "Arbetsflöde och orderhantering" lär jag dig göra det också.
Vilka kanaler använder jag för att sälja mina produkter?
Har du hört talats om en digital strategi? Det är din karta och kompass i det digitala landskapet för att säkerställa att du fokuserar resurser och tid på rätt saker som når dina mål.
I modulen "Digital strategi" tar du fram din egna digitala strategi som ska vägleda dig och hålla dig på banan mot framgång. En digital strategi är levande och är något som kan anpassas efter tiden. Här tar vi fram din första version och den kan du ha med dig och anpassa i framtiden i takt med att du växer.
Hur marknadsför jag mig på Instagram?
Instagram är den kanal som jag valt att fokusera på med min e-handel och är en perfekt kanal för dig som driver e-handel med egna produkter. Jag har bara på den här kanalen genererat försäljning av produkter för mer än 1 miljon kronor.
Men för att driva trafik och försäljning så behöver du förstå digital marknadsföring. Jag arbetar strategiskt med marknadsföring och har ett starkt fokus på att jobba målgrupps-centrerat. I modulen "Strategisk marknadsföring på Instagram" lär jag dig hur jag tog min Instagram-kanal från 0 följare till över 21 000 samtidigt som jag byggde community och lärde mig min målgrupp.
Ett färdigt ramverk redo att göra dig till e-handlare
Alla de här frågorna tog mig flera år att knäcka koden på. Jag har utbildat mig, arbetat med e-handel på en e-handelsplattform och drivit upp min egna e-handel till vad den är idag.
Kursen POD Business Framework togs fram för att du ska slippa allt det och lära dig snabbt och rätt direkt istället. Det här är kursen som kan göra din dröm om e-handel till verklighet snabbare.
Ärligt talat, om du inte vågar ta det där steget nu när ska du då göra det? Du har kraften att bestämma om din resa börjar här och nu, eller om den förblir en fantasi. Under tiden fortsätter alla andra e-handlare att tjäna pengar dygnet runt, när du också hade kunnat göra det.
Missa ingenting 🙌
Ta del av exklusivt innehåll i nyhetsbrevet och lär dig ännu mer om e-handel, print on demand och digitalt företagande.
Dina uppgifter hanteras ansvarsfullt. 💛